Amaç ve Kapsam
Bir ahlaki ilke ya da değerin yerleşik davranışa dönüşmesi için doğru karar alma, uygulama sürecini planlama gibi bilişsel becerilerin yanında uygulamanın gerektirdiği motivasyon, iletişim ve soğukkanlılık gibi psikolojik ve sosyal becerilere ihtiyaç vardır. Bu nedenle duruma uygun etik davranışı sergileyebilmek için gerekli kişilik özellikleri literatürde ahlaki beceriler olarak tanımlanmıştır.
Etik bir meselede taraf olması gerektiğinde bireyin öncelikle kendine sunulan/görünen durumu anlamlandırması; durumun kendinde uyandırdığı duyuşsal etki ve yönlendirmeleri fark etmesi, yönetmesi; tercihini sosyal bir ortam içinde en uygun şekilde belirtip tercih belirtmenin oluşturacağı sonuçları yönetecek becerilere sahip olması gerekir. Bu nedenle beceri temelli eğitim ahlak ya da değerlerin yaşamın içinde bir olgu olarak öğretimi için önemli katkılar yapma imkanına sahiptir.
Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2024-2025 Öğretim yılında yürürlüğe konulan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları değerler, eğilimler, sosyal duygusal öğrenme becerileri, transfer edilebilir/genel, üst düzey beceriler ve okuryazarlıklar ile oldukça kapsamlı bir pedagojik çerçeve sunmaktadır. Programların Erdem-Değer-Eylem Modeli ile beceri-değer ilişkisine dair çizdiği çerçeve dünyada son yıllarda öne çıkan beceri ve değerleri bütünleştik bir tarzda öğretme eğilimini destekler görünmektedir.
TYMM Öğretim programlarının gündeme gelmesinden önce fikri temeli oluşan ve TÜBİTAK tarafından desteklenmeye uygun görülen Beceri Temelli Değer Eğitiminin İmkanı projesinin amacı beceri temelli bir eğitim sistemi içinde değerlerin öğretimine dair bir model, program, materyal ve ölçme araçları geliştirmektedir. TYMM Öğretim Programlarının 2024 öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlaması proje çıktılarının önemini bir kat daha artırmış görünmektedir.
Bu bağlamda çalıştayın amacı hazırlık dönemi ile üç yılı aşkın bir süredir devam eden Beceri Temelli Değer Eğitiminin İmkanı projesi kapsamında elde edilen verileri ve ortaya çıkan ürünleri proje ekibi, paydaşları ve alan uzmanlarından oluşan ekiple geniş katılımlı bir müzakereye açarak proje çıktılarının yaygın etkisini artırmak, paydaş ve uygulayıcı kurumlarla deneyim paylaşımı yapmaktır.
Çalıştay Programı
Kayıt (09:00-09:30)
Açılış ve Protokol Konuşmaları (09:30-10:00)
Prof. Dr. Hasan MEYDAN (Proje Yürütücüsü)
Coşkun Bakırtaş (Sakarya İl Milli Eğitim Müdürü)
Prof. Dr. Hamza Al (Sakarya Üniversitesi Rektörü)
Dr. Ahmet İşleyen (Din Öğretimi Genel Müdürü)
Prof. Dr. Cihad Demirli (Talim Terbiye Kurulu Başkanı)
Doç. Dr. Celile Eren Öktem (Milli Eğitim Bakan Yardımcısı)
Birinci Oturum (10:00-11:30): Prof. Dr. Mehmet Engin Deniz
Prof. Dr. Mehmet Taşpınar-Beceri Temelli Eğitimin Doğası ve TYMM Öğretim Programları Üzerine Bir Değerlendirme
Hasan Özarslan-Beceri Temelli Din ve Ahlak Öğretimi ve TYMM’de Din ve Değer Alanı Alan Becerileri
Prof. Dr. Hasan Meydan-Bir Beceri Olarak Ahlak ve Eğitimi: Bütüncül Bir Model Arayışı
Müzakere
Çay Arası
İkinci Oturum (11:45-12:45): Doç. Dr. Murat İnce
Doktora Öğrencisi Emine Tatlı Doktora Öğrencisi Saliha Keskin- Değer Eğitiminde İşe Koşulacak Becerilerin Belirlenmesi
Doktora Öğrencisi Özge Algül-Ortaokul ve Lise Öğrencileri için Ahlaki Beceriler Envanterlerinin Geliştirilmesi
Müzakere
Öğle Arası (12:45-14:30)
Üçüncü Oturum (14:30-16:00): Prof. Dr. Sevgi Coşkun Keskin
Doktora Öğrencisi Elif İçöz Arslan-Beceri Temelli Değer Eğitimi Program Önerisi
Doktora Öğrencisi Feyza Karaahmetoğlu- Beceri Temelli Bir Değer Eğitimi Etkinlik Örneği ve Uygulamanın Değerlendirilmesi (Lise)
Yüksek Lisans Öğrencisi Meryem Biçici-Beceri Temelli Bir Değer Eğitimi Etkinlik Örneği ve Uygulamanın Değerlendirilmesi (Ortaokul)
Müzakere
Çay Arası
Dördüncü Oturum (16:15-17:30): Prof. Dr. Tuncay Ayas
Doktora Öğrencisi Elif İçöz Arslan-Beceri Temelli Değer Eğitimi Öğretmen Rehber Kitabı Sunum ve Değerlendirmesi
Doktora Öğrencisi Özge Algül-Beceri Temelli Değer Eğitimi Öğretim Programının Saha Uygulama Sonuçlarının Değerlendirilmesi
Genel Değerlendirme ve Kapanış
Akşam Yemeği (18:00)